بررسی سنت های تصویری نگاره های ایران در طراحی تمبر پستی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
- نویسنده هدی برزگر
- استاد راهنما بهمن نامور مطلق امیر فرید گلسفیدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
زبان تصویر به عنوان یکی از موثرترین وسایل ارتباطی قادر به نشر دانش بوده و به انسان ها امکان تجربه می دهد که بتوانند تجربیاتشان را به شکل قابل مشاهده مستند ساخته و به عبارت کلی ارتباط بصری را که ارتباطی جهانی وبین المللی است برقرار سازند.تمبر نیز یکی از وسایل ارتباطی و انتشار اطلاعات است.این رساله توجه اصلی خود را به بررسی سنت های تصویری نگاره های ایران در طراحی تمبر پستی قرار داده است در این رساله پس از بررسی تمبرهای پستی به عنوان نماد و نشانه ای از هنر و سنت های تصویری فرهنگمان می توانند سر آغاز مناسبی جهت شناساندن فرهنگ غنی کشورمان به سایر نقاط دنیا باشد.با توجه به ارتباط میان متن ها با یکدیگر در طول زمان و نحوه وام گرفتن آثار هنری از پیش متن های فرهنگی و هنری است که رویکرد بیناگفتمانی وبینامتنی برای این تحقیق استفاده شده است.
منابع مشابه
بررسی کارکردهای تمبر پستی در دوران قاجار و پهلوی اول
سلطنت ناصرالدینشاه با ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران همراه بود. ازجمله این اصلاحات تغییر در ساختار پستی کشور را باید نام برد. ورود تمبر به کشور تغییرات بنیادینی در زﻣﻴﻨﮥ ارتقاء نظام پستی به وجود آورد و عاملی برای تسریع روند اداری پست شد. در ابتدا تمبر نشاندهندﮤ کراﻳﮥ پستی بود و کارکردی اقتصادی داشت. در اواخر دورﮤ ناصرالدینشاه، کارکردهای دیگری برای تمبر در نظر گرفته شد و کارکردهای سیا...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری «فَرّ» (با تأکید بر نگاره های شاهنامه)
نقشمایههای نگاشته شده در نگارههای شاهنامه، از سویی در پیوند با نظام نشانه های متنی است و از سوی دیگر از تبار نظام نشانههای تصویری. نمونهای از این نظام دوگانة تصویری- متنی، در مفهوم مینوی فَرّ و نقشمایههای تصویری آن بچشم میخورد. در نظام متنی، فرّة کیانی نشان دهندة مشروعیّت شاه است. در پژوهشهای انجام شده دربارة فرّ، پژوهش گران عموماً به توصیف مفهوم فَرّ و چگونگی کاربرد آن در شاهنامه و متون کهن پ...
متن کاملترکیب بندی در نگارگری ایرانی با تأکید بر مضمون و اصول سنت های تصویری
دغدغه بازنمایی دقیق عناصر جهان پیرامون، در یک اثر نقاشانه تحت لوای تبحر تکنیکی هنرمند، گاهی تعامل میان این عناصر را برای حصول کلیتی مطلوب پس میزند؛ نتیجه آنکه، تکیه صرف بر بازآفرینی دقیق عناصر صحنه و عدم پرداختن به اصول طراحی در اثر، برای نیل به تهییج احساس مخاطب، وافی به مقصود نخواهد بود. هنرمند با کاربست تمهیدات بصری لازم، حلول حس صحنه در جسم و جان نظارهگر را ممکن میسازد و به مدد تدابیر ل...
متن کاملنقوش انسانی در کنده نگاره های شرق ایران
صخره نگاره ها، هنر صخره ای و یا به مفهوم رایج و متداول در میان باستان شناسان، "باستان شناسی هنر صخره ای" از جمله شواهد فوق العاده در حوزۀ مطالعات باستا شناختی و رشته ها و دانش های خویشاوند دیگر است. این گنجینه های عظیم اطلاعات متنوع به هر میزان که گسترده تر و شناسایی، کشف و مطالعه شده اند، اطلاعات و آگاهی ما از چگونگی فرآیند فرهنگ و حیات اجتماعی اعم از نوع اقتصاد و معیشت و شیوه های دادوستد و نظ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023